Praag

30 juli 2017 - Kraków, Polen

Vanuit de trein naar Krakow een kort berichtje van ons over de afgelopen dagen. Onze eerste bestemming, Praag!

Woensdag vertrokken we vanuit Amsterdam met de trein naar Berlijn. Na in Berlijn een klein rondje in de regen gelopen te hebben, ja helaas het regende ondanks dat was dit wel een leuk uitstapje op zo'n lange reisdag. Gingen we door naar Praag, met jawel een coupé. Dat is toch wel het leukere stukje van met de trein reizen omdat we dat in Nederland niet kennen. Eenmaal in Praag aangekomen en het eerste beste restaurantje in te zijn gelopen. Hebben we heerlijk genoten van traditionele gerechten. Waar ik, sorry oma, de lekkerste goulash ooit gegeten heb. Helaas konden we het recept niet mee krijgen.

De oude stad is een deel van Praag wat je gezien moet en hebben en dus stond dat op het programma voor dag 1. Een wandeling met allemaal bijzondere gebouwen, wat in feite bijna elk gebouw is in het oude deel van Praag want elke gevel heeft zo zijn bijzondere stijl. Ook kwamen we midden in de winkelstraat een soort doolhof met allemaal zelf geschilderde stenen tegen. Deze kon je tegen een vergoeding maken en bij het doolhof zetten om zo minder valide mensen te helpen. Wij hebben natuurlijk ook een steen gemaakt om dit goede idee te steunen. In de middag hebben we een wandeling gemaakt door de Malá Strana en zijn we met een treintje de Petrín heuvel opgegaan. Om zo te genieten van een drankje met een fenomenaal uitzicht.

Ook de Karelsbrug en de Praagse burcht zijn twee attracties die je niet kan missen. De Praagse Burcht kan je sowieso niet echt omheen kijken want die zie je werkelijk overal in de stad en dan ben je toch wel nieuwsgierig. Dus zijn we daar zeker naar toe gelopen. Na mooie tuinen doorlopen te hebben en een wisseling van de wacht mee te hebben gemaakt. Konden we deze bijzondere attractie ook weer van ons lijstje afstrepen. In de middag hadden we de joodse buurt op het programma, vooral de joodse begrafenis vond ik heel indrukwekkend. 12000 stenen en 100.000 mensen op een klein grasveldje midden in een levende stad. Dat doet toch wat met je. In de avond zijn we naar een typische Tjechse biermarkt geweest in een park. Iets minder als je niet van bier houdt, maar zeker de moeite waard door de gezellige sfeer.

Dan komen we zo bij dag 4, de volgende reisdag. Al moet je van elke dag wat maken en zijn ook de reisdagen leuk. Om die nog wat extra kleur te geven zijn we vandaag om 5 uur uit ons bed gegaan om de zonsopgang op de Karelsbrug te zien. Wat zeker de moeite waard was. Nu in de trein nagenieten van 3 mooie en leuke dagen, waarin we al zoveel gezien hebben. Op maar het nieuwe avontuur.

1. Rob:
    30 juli 2017
    Leuk verslag herkenbaar, zeker de joodse begraafplaats , indrukwekkend. Nog heel veel plezier verder
  2. Folkert Heyse:
    30 juli 2017
    Leuk om jullie verslag te lezen. Fijne vakantie nog en geniet er van!
    Gr. Folkert
  3. Marlies:
    30 juli 2017
    Gaaf hoor, leuk om mee te lezen wat jullie beleven Geniet er van. Xxx
  4. Michiel:
    Cool luitjes
  5. Marc Hoogervorst:
    31 juli 2017
    Wow ziet er mooi uit ..leuk om jullie zo te volgen...have fun
  6. Anton:
    31 juli 2017
    Mooi verhaal Machteld. Herkenbaar ook want jaren geleden zagen wij Praag ook. Jullie zijn vast al weer door. Benieuwd naar je volgende blog. Groet aan Brent. Plezier daar waar je bent!!