Blog Boedapest/Zagreb

8 augustus 2017 - Split, Kroatië

Budapest een stad van rijkdom. Rijkdom door plunderingen in de 18de eeuw. Het staat dan ook vol met bijzonder mooie grootse gebouwen. Met uitzondering van ons hostel dan. Als de eerste zin die je tegenkomt is 'In this house the gas service out of order, thank you', dan is die rijkdom even wat verder weg. Op nog wat andere min puntjes van het hostel, hadden we door deze omstandigheden wel weer een extra excuus om lang in de stad te blijven om maar niet terug te hoeven naar onze verblijfplaats. En dat was zeker iets in ons voordeel, want Budapest is een stad waar we achteraf zeker wat langer hadden willen blijven.

Een fietstour door het gehele deel "pest" liet ons al veel van de stad zien en weten. Zoals ik al zei een rijke stad, met als hoogte punt het parlementsgebouw aan de rand van de rivier. Met vlak daarnaast een keerzijde van de stad, namelijk het monument met de schoentjes. Een plaats waar de Joden aan elkaar vast werden gebonden in een rij met hun voeten aan elkaar. Na een paar schoten viel de hele rij in de rivier, vreselijk. Dit verhaal geeft een deel van de geschiedenis aan waar de Hongaren niet trots op zijn en waar ook nog regelmatig protesten voor zijn in deze stad.
Aangezien een temperatuur van 38 graden niet de meest geweldige temperatuur is om door een stad te lopen besloten we toch maar een badhuis op te zoeken. Massage's, sauna's en zo'n 35 zwembaden waren dan ook een prima alternatief voor een dagje stad lopen. Het is natuurlijk ook iets cultureels in Budapest, dus zo hadden we een perfecte combi van relaxen en cultureel bezig zijn. In de avond nog wel even het stukje "Buda" bezocht want anders was onze BudaPest trip niet compleet.

Alhoewel alle treinen prima zijn bevallen, de nachttrein was zelfs wel een leuke manier van reizen, was de trein naar Zagreb heet, zwetend, benauwd en daardoor niet echt te doen. Een gratis sauna kregen we bijwijze bij de hele treinrit cadeau. Gelukkig in Zagreb een heerlijke airco studio, met een mogelijkheid tot een douche. Zodat we de volgende ochtend Zagreb konden bezichtigen. Zagreb een klein maar heel gezellige stad. Veel parken waar we zeker gebruik van hebben gemaakt met een lekker boekje.
Zo komen we op het moment dat ik hier zo zit te wachten op de nachttrein naar Split waar we even een paar dagen heerlijk op het strand gaan liggen en we de drukke steden even ontvluchten.

1. Riet de Haan:
    8 augustus 2017
    Leuk weer een blog te kunnen lezen. Zo reizen we een beetje mee naar plaatsen waar we nooit zijn geweest. Wel jammer dat het zo warm is, dat beperkt je wel in het bezoeken van meer dingen die interessant zouden kunnen zijn in de stad.
    Nu lekker naar het strand. Heb het goed.
  2. Diba en Dennis:
    9 augustus 2017
    Wat super leuk om jullie verhalen weer te mogen lezen! Veel plezier nog.

Groetjes van ons vieren!
  3. Rob:
    10 augustus 2017
    Mooi verhaal, dat jullie er langer wilde blijven kunnen wij goed begrijpen, het is een stad waar veel te zien is. Maar lekker aan de kust is ook heerlijk, vooral met die warmte. Nog heeeeel veel plezier
  4. Jet:
    10 augustus 2017